چگونه میتوانید یک صندلی انفجاری با چنانقدرتی بسازید که بتواند خلبان را به خارج از کابین پرتاب کند و در ضمن آسیب زیادی به او نرساند؟ خودرویی که گفته میشود شتاب صفر تا ۱۰۰کیلومتر را در کمتر از ۱۰ ثانیه ثبت میکند و به لطف موتور ۱٫۸ لیتری XU7 16 سوپاپ یا همان موتور زانتیایی، قدرتی به مراتب بهتر از ELX جدید تحویل راننده میدهد. گذشت تا اینکه در روزهای آخر تولید ماکسیما، خریدوفروش سخت این خودرو به نسبت رقبای ژاپنی و کرهای بیشتر واضح شد و در زمانی که خودرو در بازار قیمتی بیشتر از کارخانه داشت، ماکسیما با همان قیمت شرکت و یا در مواقعی زیر قیمت شرکت خرید صندلی خلبانی دادوستد میشد. البته نسخههای رنگدار و کارکرد بالا قیمتی حدود ۴۰ میلیون تومان را دارند. خودرویی که نسبت به ELX موتور XUM امکاناتی مثل کیسه هوا شاگرد (کیسه هوای راننده در نسخههای آخر ELX موتور زانیتا نصب شد) سیستم تهویه اتوماتیک، آینه تاشوی برقی، بلوتوث روی فرمان و فرمان چرمی را کم دارد و در عوض در برخی دادوستدها، قیمتی بالاتر نسبت به نسخه جدید به خود اختصاص میدهد. مثلا استارت دکمهای، سیستم کروز کنترل، مانیتور و دوربین عقب باعث شده است این خودرو نسبت به نسخه قدیمی لوکستر باشد.

تقریبا اوایل همین ماه بود که از یک پسر 5 ساله دورگه مصری-مغربی به نام آدم محمد عامر در پایگاه های خبری عرب زبان منتشر شد که او را در کابین یک خلبان به تصویر کشیده بود که با تسلط کامل به زبان انگلیسی در حال ارائه توضیحاتی به خلبان درباره سیستم فنی و نحوه کنترل هواپیما بود، اطلاعات این کودک به قدری دقیق و کامل بود که حیرت هر بیننده ای را بر می انگیخت. مگانی که روزی در نسخه دندهای از تندر۹۰ جا مانده بود، حال رقیبی برای النترا، کرولا، سراتو و حتی مگان نسل جدید ( فلوئنس و اسکالا) شد و خیلیها را در خرید به شک انداخت. خرید آن در کنار زانیتا و کرولا و حتی سراتو ۲۰۰۸ توجیهی نداشت. خودرویی که به نسبت مزدا ۳۲۳ از دید خریداران، لوکستر و قویتر به حساب میآمد و میتوانست به راحتی مزدا را کنار بگذارد. وجود امکاناتی مثل سانروف، دو کیسه هوا و ترمز ABS و EBD باعث شده این خودرو در کنار کیفیت بالا، امکاناتی دوستداشتنی هم داشته باشد.

این خودرو در سال ۸۲ به تولید رسید و بسیار هم مورد توجه ارگان های دولتی قرار گرفت. نخستین فیس لیفت رسمی سمند، مدل LX بود که با بازطراحی چراغ های عقب، ظاهر شیک تر و مدرن تری به خود گرفت. چندی پیش با نسخهای از این خودرو روبهرو شدیم که حدود ۱۲ سال سن داشت و با ۲۸۷ هزار کیلومتر کارکرد تا به حال برای تعمیر موتوری به تعمیرگاه نرفته بود و حتی جلوبندی آن دست نخورده بود. به هر حال خرید یک خودروی ژاپنی اصیل با امکانات و موتور خوب آن هم با قیمت زیر ۴۵ میلیون تومان باعث شده برخی خریداران خودروهای کارکرده به سراغ این ماشین بروند. چون اگر دقت کنید خودروهای امروزی به نحوهای طراحی و ساخته میشوند که بدنهای صاف مانند این خودرو نداشته باشند و این یعنی نقاط شکست در اتاق آن کمی خطرناک است. اما در نهایت XUM به یک پروژه شکست خورده تبدیل شد که نه تنها خبری از نصب آن بر روی دنا نبود، بلکه سرنوشت پارس ELX را هم به تباهی کشاند. آگاه شدن مردم از باطن مزدا ۳۲۳ بعد از توقف تولیدش در این سالها باعث شده است خودروی بدفروش دیروز، به ماشینی مناسب و باکیفیت از دید مصرفکنندگان تبدیل شود و مالکین آن به سختی از این خودرو دل بکنند.

خرج تعمیرات مگان از رقیبی مثل مزدا۳ به مراتب بیشتر است و پیچیدگی خاص خود را دارد. در برخی پژو پارسهای ELX جدید، امکاناتی با نام سفارش مدیران وجود دارد که کمی خاص است. البته میتوانید با پرداخت بیشتر خودرو را به طور کارخانهای آپشنال کنید اما در این صورت قیمت تمام شده ممکن است شما را به فکر خرید خودرویی کارکرده با استاندارد بیشتر و کیفیت بهتر از برندی دیگر بیندازد. فیس لیفت های ایرانی به طور معمول، تنها محدود به تغییرهای ظاهری می شوند و اثری از بهبودهای فنی در آن ها نیست. این قطعات به صورت استاندارد دو پیستون دارند که هم سایز نیستند و اگر این دو پیستون را هم سایز کنیم ترمزگیری به طور چشم گیری بهتر می شود. داستان خودرو هم برخی مواقع به زندگی ما آدمها نزدیک میشود. داستان جالب این خودرو آن جایی آغاز میشود که وقتی کسی قصد خرید پژو پارس ELX را دارد، ابتدا به دنبال نسخه موتور زانتیایی میگردد که دیگر تولید نمیشود و به انبار خاطرات خودروسازی رفته است. ولی امروز داستان تغییر کرده است.